Předškolák
Jak probíhá předškolní příprava v našem klubu?
věnujeme se naplňování klíčových kompetencí a rozvoji základních dovedností, které jsou předpokladem úspěšného vstupu do dalšího vzdělávání
věnujeme pozornost předškolní přípravě přirozeně a hravě skrze volný pohyb v přírodě, zapojování předškoláků do chodu klubu, ale i skrze řízené aktivity nebo práci s pracovními listy u stolu
kromě rozvoje dovedností se v dětech hlavně snažíme nacházet jejich potenciál a probouzet v nich lásku k objevování a zkoumání světa kolem sebe
ve školním roce 2023/2024 je předškolní skupina otevřena 3x - 4x týdně - dopoledne se většinou věnujeme (nejen) rozvoji hrubé motoriky při zdolávání výletů po okolí, ale i samotným předškolním aktivitám v přírodě, abychom se mohli odpoledne plně soustředit na klidnější aktivity (rozvoj grafomotoriky, jemné motoriky, apod.)
u předškolní skupiny se střídají 2-3 průvodci (se skupinou je daný den jeden)
ačkoliv se přípravě předškoláků věnujeme, jako lesní dětský klub nemůžeme oficiálně poskytnou zapsání do předškolního ročníku, je však možné do Prokopáčku poslední rok před školou docházet a své dítko zapsat na individuální vzdělávání do své spádové MŠ, případně do MŠ, kterou má Klub Prokopáček smluvenou jako spolupracující v rámci předškolního vzdělávání.
Už samotný pobyt v lesní školce děti přirozeně a harmonicky připravuje na vstup do školy. Obecně lesní školky rozvíjejí děti nadstandardně v oblasti hrubé motoriky (dostatek pohybu v různorodém terénu, pohybové hry v přírodě), manuální zručnosti, orientaci v prostoru, schopnosti spolupráce, poznatků o přírodě, samostatnosti a sebeobsluhy. Součástí školní zralosti jsou však i dovednosti, pro které v lesní školce není tolik prostoru, jako v kamenných školkách. Proto i těmto oblastem cíleně věnujeme pozornost.
U předškoláků se v průběhu roku cíleně zaměřujeme na rozvoj
jemné motoriky (hry a aktivity, kde dochází k uvolňování ramenního kloubu, zápěstí a ohebnosti ruky a prstů)
předmatematických dovedností (počítání dětí, kaštanů, jablek, kostek, práce s pomůckami, geometrické tvary)
orientace v čase, logického a pojmového myšlení (každodenní školkové aktivity, hry v přírodě, deskové hry)
řeči a slovní zásoby (říkanky, básničky, poznávání písmen, vytleskávání, hry se slovy, vyprávění příběhu, povídání si o světě, přírodě, lidech, vztazích k sobě i navzájem)
grafomotorické dovednosti (nácvik správného držení tužky, práce s pracovními listy s aktivitami k uvolňování ruky)
Tyto dovednosti jsou v naší školce rozvíjeny jak spontánně v běžném provozu nebo prostřednictvím her, ale i formou řízené činnosti u stolu (1x týdně). K poznání se děti přirozeně dostávají prostřednictvím nejrůznějších činností a her.
Co vše se mohou děti naučit u potůčku při budování hráze, v zimě při rozbíjení zledovatělé plochy kaluže, skákání v kalužích či lezení na strom v sychravém počasí? Nejsou zde vlastně skryté základy fyziky, logického myšlení a poznání zákonů přírody a světa?
Více o předškolní přípravě
Předškolní příprava spočívá v harmonickém rozvoji celkových kompetencí dítěte. Vzdělávací plán Lesního dětského klubu Prokopáček vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a zaměřuje se na naplnění kompetencí, které jsou nezbytné nejen pro úspěšný start jakékoliv další formy vzdělávání. Tyto kompetence (schopnosti) jsou souborem dovedností, vědomostí a postojů (kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikační kompetence, kompetence sociální a personální, kompetence činnostní a občanské). Náš klub takový rozvoj dítěte přirozeně podporuje a rozvíjí jednotlivé kompetence prostřednictvím činností, které vychází z kontaktu s přírodou.
Klub Prokopáček má několik dní v týdnu rozdělené děti do mladší a předškolní skupiny. U předškoláků se pravidelně střídají dva až tři průvodci, kteří se skupinou tráví čas celý den a mají přehled o tom, jakým způsobem se děti rozvíjejí. Vzdělávání v klubu probíhá v rámci tématických bloků, od kterých se odvíjí program a činnosti pro všechny děti. Předškolní skupina má na každý týden naplánován souhrn dílčích oblastí, kterým se přirozenou a hravou formou věnuje a jejichž rozvoj vede ke školní zralosti a připravenosti. Program pro předškoláky je systematicky plánován tak, aby se za daný rok děti věnovaly rozvoji důležitých dovedností a schopností, které poté vedou k naplnění klíčových kompetencí.
Každé dítě se však rozvíjí vlastním tempem, který je velice individuální. Většina těchto oblastí se u dětí rozvíjí zcela přirozeně skrze spontánní hru, komunikaci a kontakt se světem. Některé oblasti a kompetence ovšem mohou děti zvládat různě (vždyť třeba takové komunikační dovednosti se mnohdy učíme celý život). V rámci pobytu v přírodě však dáváme dětem základ těchto dovedností, které budou nadále rozvíjet v rámci celého života.
"Děti jsou vnímavé a citlivé bytosti, které se naučí vše, co potřebují, v ten nejlepší čas."
Věříme, že způsob, jakým naše předškoláky vedeme k rozvoji, je vede nejen k nabývání konkrétních znalostí a dovedností, ale hlavně k nadšení z poznávání, tvoření, objevování nového, zvídavosti, aktivitě a samostatnosti. Posilujeme v dětech vnitřní motivaci skrze učení prožitkem a rozvojem jejich tvořivosti. Předškoláky (ale i mladší děti) také vedeme k přejímání zodpovědnosti za sebe, ostatní kamarády i své okolí. Vedeme je k tomu, aby sami sebe vnímali jako důležité články skupiny a společnosti, kteří mají schopnost spoluvytvářet své prostředí a svět. Mají výsadní postavení v několika oblastech, které jim pomáhá posilovat sebevědomí a smysl pro zodpovědnost (pomáhání mladším dětem při oblékání, balení batůžků, přepočítávání dětí, pomoc při úklidu,...).
Pokud by vás zajímalo, jak mohou lesní školky a kluby rozvíjet dítě, můžete nahlédnout do tohoto článku, který vřele doporučujeme tento článek. :)
Vložte svůj text...